Hur man höjer blodtrycket

För att höja blodtrycket är det bra att först ta reda på orsaken till varför blodtrycket är så pass lågt. Därefter kan man både göra livsstilsförändringar eller medicinera.

(Ett nytt fönster öppnas)

Hur man höjer blodtrycket

Hur kan man höja blodtrycket?

Har man besvär med ett för lågt blodtryck och upplever att blodtrycket behöver höjas finns det flera sätt att tillgå. För att välja rätt metod måste man först ta reda på varför blodtrycket är så lågt. En av de absolut vanligaste orsakerna till lågt blodtryck är att man fått det som en biverkning av en medicin.

Försök att undvika biverkningar från mediciner

Hos alla mediciner finns en skala över vanliga biverkningar med från typ A till typ D, Där A är de vanligaste och D är de mest sällsynta. Lågt blodtryck tillhör typ A vilket gör det till en av de vanligaste biverkningarna. 80-90 % av alla oönskade läkemedelsreaktioner hör till denna kategori.

Typ A-reaktioner klassificeras som ”överdriven farmakologisk effekt” och är förutsägbara. Biverkningarna ökar i styrka med ökad dos och kan därmed begränsas. Om du tar någon form av medicin kan du börja med att kolla upp om lågt blodtryck hör till biverkningarna. Upplever du besvär får du kontakta din läkare. Antingen finns möjligheten att justera dosen, byta ut medicinen ett tillsätta ett blodtryckshöjande läkemedel som komplement.

Höja blodtrycket med medicin

Lågt blodtryck är ofta en symtom på något annat. Sjukdomar som förknippas med lågt blodtryck är exempelvis Parkinsons sjukdom, Addisons sjukdom, njursvikt, diabetes eller vissa hjärtsjukdomar. Om en sjukdom är orsaken är givetvis det bästa sättet att höja blodtrycket att bota den orsakande sjukdomen. Det kanske inte alltid låter sig göras, och det kan då bli nödvändigt med blodtryckshöjande medicin. Nedan följer en lista över de vanligaste:

  1. Orstanorm – förbättrar blodflödet till hjärtat.
  2. Effortil – påverkar det sympatiska nervsystemet och ökar tonusen (muskelns tryck) i blodkärlen.
  3. Florinef – påverkar kroppens saltbalans, binder vatten och ökar blodvolymen.

Få ett normalt blodtryck med fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet i allmänhet och regelbunden motion är ett utmärkt sätt att motverka ett lågt blodtryck. Samma sak gäller om man upplever besvär av ett alltför högt blodtryck. Självklart kan det vara svårt för en person som har svåra besvär att gå ner och ställa sig på gymmet för att höja blodtrycket. Likaså kan äldre och personer som lider av en speciell sjukdom ha svårt att börja motionera.

Ofta behövs det inte någon avancerad fysisk träning, utan det kan räcka med ändra sina vardagsrutiner för att höja blodtrycket. Att cykla till jobbet eller att välja den vanliga trappan istället för rulltrappan kan räcka för att göra skillnad. Små förändringar i ens livsstil kan ge stora effekter på lång sikt.

Det viktigaste är att hitta något du trivs med. Om du gillar att spela innebandy så är det den bästa motionsformen för dig. Tycker du att det är trevligt att gå ut på promenad under lunchrasten så är det den bästa medicinen. Tänk på att det viktigaste är att finna en väg till bättre hälsa som får plats och passar in i din vardag, och som är hållbar också på sikt.

Kost som höjer blodtrycket

Ett annat sätt att höja blodtrycket är genom ändrade kostvanor. Det finns en del vanliga matvaror som kan ha en positiv effekt på ett lågt blodtryck. Exempelvis kan lakrits och salmiak ge ett höjt blodtryck. Även ökad saltmängd kan höja blodtrycket. Det gäller dock att vara något försiktig då det inte är några kontrollerade metoder, även om det bevisligen fungerar.

Överlag kan man höja sitt blodtryck genom att äta nyttigt och ha ett jämt näringsintag. Att inte ”svälta” sig själv i samband med bantning eller att glömma äta mellanmål kan spela stor roll. Samma sak går att säga gällande vätska. Det är bra att försöka hålla ett jämt vätskeintag, särskilt i samband med fysisk aktivitet eller hög värme.

Bästa tipset för en god, långsiktig kosthållning är att laga det mesta av maten själv. Det värsta är såklart snabbmat, halvfabrikat och ”snask”. Även mat som är lagad på restaurang riskerar att innehålla stora mängder fett och socker. Genom att ta ett ansvar för din egen kost får du också en ökad känsla av att ta kontroll över situationen. Lär dig mer om nyttig kosthållning och försök undvika de värsta fällorna.

Annan kost som tillfälligt sägs höja blodtrycket

  • Rödbetor eller rödbetssaft – gärna två gånger dagligen.
  • Ökat saltintag – Salt binder vätska i kroppen och gör på så sätt att blodtrycket höjs.
  • Ökad mängd vatten – Vatten ökar blodvolymen och därmed trycket i kroppen.
  • Kaffe och te – Koffein kan tillfälligt höja blodtrycket.

Tänk också på att äta så obearbetad mat som möjligt, så allsidigt som möjligt, äta regelbundet och dricka tillräckligt.

Stödstrumpor och andra hjälpmedel

Förutom en ändrad livsstil och medicinering finns även andra, ibland enklare hjälpmedel mot lågt blodtryck. Stödstrumpor är en av dessa, som fungerar genom att de trycker längst ner på fötterna och benen och hjälper blodet att cirkulera. Dessa hjälper särskilt vid åderbråck.

För att kunna se vad som får effekt, oavsett om man behöver höja eller sänka blodtrycket, är det bra att skaffa en personlig blodtrycksmätare, för att kartlägga vilka effekterna blir, av de ändringar man gör.

Publicerad:
Uppdaterad:
Skribent: Niklas Johansson
Källa: Vårdguiden, Netdoktor

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *